Nieuws

Slim én duurzaam ondernemen

Geplaatst op 10-09-2014  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Caroli Buitenhuis

‘Hè, hoe kan dat nou? Zou dit een nieuw soort plastic zijn dat eruit ziet als aluminium maar dat wel bij het plastic afval kan?’ Ik stond in de supermarkt te staren naar de chipszak in mijn hand die toch echt opgedampt aluminium bevatte. Maar er stond wel duidelijk ‘verpakking bij plastic afval’ op, geflankeerd door het bijbehorende pictogram met het Plastic Heroes-mannetje. Mijn hersens kraakten: ‘heb ik iets gemist, een belangrijke ontwikkeling over het hoofd gezien?’

 

Na enig onderzoek bleek het om een foutje te gaan. Helaas dus, ook deze chipszak moest gewoon in de vuilnisbak want door het opgedampte aluminium kunnen chipszakken helemaal niet samen met andere plastic verpakkingen gerecycled worden. Jammer!

 

Op zich is aluminium een prachtig materiaal met uitstekende barrière-eigenschappen, goed recyclebaar en alhoewel het geen hernieuwbare grondstof is, hebben we nog genoeg voor de komende 70.000 jaar. Jammer dus dat de winning van aluminium nog steeds zo enorm vervuilend en energievretend is. Daarnaast zijn opgedampt en superdunne aluminium laagjes tussen plastic nauwelijks te scheiden in het afval. Kan dat dan niet anders met al die plastic producten die aluminium bevatten?

 

Uiteindelijk blijkt dat er ook best andere oplossingen mogelijk zijn maar daar wordt nog weinig voor gekozen. Een mooi voorbeeld van een alternatief is een fabrikant van ambachtelijke snacks die besloot om zijn product niet meer te verpakken in een verpakking met opgedampt aluminium maar in een transparante biobased composteerbare verpakking. De houdbaarheid van de snacks werd drastisch korter en door het biobased materiaal ging ook de prijs nog eens flink omhoog. Maar wat bleek… de consument gaat uit van ‘korter houdbaar dus verser’. De hogere prijs nam men voor lief en de omzet steeg!

 

Het is een mooi voorbeeld van slim én duurzaam ondernemen. Nu alleen nog maar hopen dat de fabrikant ook het juist pictogram op de verpakking heeft geplaatst!

 

 

Caroli Buitenhuis

 

De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Caroli Buitenhuis van www.biobasedpackaging.nl. Zij geeft per door aan Siem Haffmens van Partners for Innovation. 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.