In Groot-Brittannië heeft Samsung een oven op de markt gebracht die een barcode kan scannen en aan de hand hiervan zelf de instelling voor opwarmen kiest. Al jaren wordt er veel gepraat over mogelijkheden van technologie, RFID- toepassingen, intelligente verpakkingen, et cetera. Tot nu toe blijven de toepassingen beperkt en spelen ze zich vooral daar af waar logistieke voordelen te behalen zijn.
De kosten van RFID-chips zijn nog te hoog om deze op de schaal van primaire verpakkingen te gebruiken. Daarnaast wordt door veel mensen geroepen dat er niet zo’n behoefte is aan verpakkingen die per mobiele telefoon de consument vertellen dat ze bijna leeg zijn, of koelkasten die vertellen wat er op is. De vraag is inderdaad of de laatst genoemde toepassingen zinvol zijn. De ontwikkeling van Samsung is echter interessant. Hiermee is een eerste stap gezet in het laten communiceren van de verpakking, zij het op semi-automatische schaal. De Nederlandse bladen zijn sceptisch en melden dat niet iedere verpakker bereid zal zijn de Samsung-barcode op de verpakking op te nemen. Uiteraard, maar daar zal het Samsung ook niet om te doen zijn. Ze krijgen inzicht in hoe de consument met dergelijke datacommunicatie omgaat en hoe gevoelig de consument is voor deze wijze van werken. Betekent een dergelijke oven dat de consument bij de aankoop let op de aanwezigheid van de barcode? Zou het zo kunnen zijn dat Samsung een standaard zet die door anderen zal worden overgenomen? We weten het niet, maar de tijd zal het uitwijzen. Voor verpakkers is deze ontwikkeling van groot belang. Het is een eerste voorzichtige stap op weg naar intelligente communicatie door de verpakking. Een zeer goedkope stap, het drukken van een extra barcode kost niets extra. De informatie die vrijkomt uit deze marktintroductie is van groot belang. Een verpakkingskundige zal dit dan ook op de voet volgen. Verpakkingskundige, een boeiend vak.
VNV Columnisten