Nieuws

SMIK

Geplaatst op 07-07-2019  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Bart Lauwaert

Een tijdje geleden zat ik met een aantal enthousiaste, jonge brandmanagers aan tafel. Ze hadden het idee opgevat om een bijzonder opvallende vouwkartonnageverpakking voor hun product op de markt te brengen.

Dan gaat mijn hart al sneller slaan. “WoW Karton!” Een slogan die tattoo-gewijs op mijn arm te vinden zou kunnen zijn, ware het niet dat ik nogal kleinzerig ben aangelegd.

In hun zoektocht naar gewaagde, opvallende kleurcombinaties presenteerden ze me op de laptop hun nieuwste design. Het zag er inderdaad geweldig uit. Het hele bedrijf was ervan overtuigd dat ze hiermee het verschil zouden maken en intern was de knoop al doorgehakt.

Aangezien onze hulp wellicht nodig was naar de concrete realisatie toe waren ze – weliswaar een beetje aarzelend - bereid om het geheime recept bekend te maken. Deze verpakkingslijn zou immers volledig gedrukt worden in RGB aangezien de “SMIK”versie (nvdr: CMYK in fonetische taal) niet de gewenste prachtige “oplichtende” kleuren gaf … Oh ja, er was ook de wens om er een foliedruk aan toe te voegen. Er werd een prachtige, peperdure staalkaart van een niet nader genoemde foliefabrikant bovengehaald. De kaart liet diverse opgekleefde, hoogwaardige foliestalen zien van geborsteld-aluminium-toepassingen op autogrilles en vaatwasmachines.

De kleurkracht mocht ook nog een soft touch fingerspitzengefühl meekrijgen met partiële hoogglans highlights en als top of the bill werden nog een aantal verpakkingsmodellen en samples gepresenteerd die voorzien waren van een mysterieuze, briljante opdikkende hoogglanzende zilverdruk. En of we dat even allemaal konden samenbrengen in de verpakkingslijn van ruim 150.000 units.

 

De daaropvolgende offerte veroorzaakte een aardverschuiving. Nadien mochten we dus op zoek naar elementen om onze offerte meteen te halveren en vervolgens in wekelijkse schijfjes van –10% verder te reduceren.  Een nieuwe invulling van “unpacking experience” waarbij je steeds verder “uitgekleed” wordt tot je in RGB-kleuren in je slip naar buiten rent in een ultieme poging om nog een minimale marge over te houden … 

We maken blijkbaar met z’n allen jonge en minder jonge mensen op beurzen en events enthousiast met fantastische staalkaarten, oogverblindende samples, de innovatiefste en creatiefste uitstralingen, effecten die de zintuigen laten exploderen … en we vergeten het praktische en kostentechnische kader te schetsen waarbinnen één en ander toepasbaar en combineerbaar is.

Werk aan de winkel. Maar eerst naar de Suitsupply voor een nieuw pak, met zilveren en gouden lijntjes en een verleidelijk strikje …

De pen wordt overgenomen door Josselin Bode van Aminolabs.

 

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.