Nieuws

Stilstand is vooruitgang

Geplaatst op 21-11-2013  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Jos Oostendorp

Waarom maken we nog steeds zoveel (dezelfde) fouten? En waarom is het moeilijk om het aantal fouten te verminderen? Het maakt niet uit of we het dan over nieuwe verpakkingen en verpakkingsmaterialen hebben of bestaande verpakkingen. We blijven fouten maken met alle klachten en ongemakken van dien.

Goed georganiseerde bedrijven houden de klachten bij, analyseren ze en ondernemen verbeteracties richting eigen organisatie en informeren/belonen de klanten die de klachten hebben aangedragen.

Lastig is dat maar een klein deel van de klachten ook daadwerkelijk wordt gemeld. En juist die niet gemelde klachten zijn slecht voor het imago van de verpakking, merk en bedrijf.

En zeker op momenten dat het aantal klachten toeneemt is een veel gegeven opdracht richting de organisatie: “Breng zo snel mogelijk het aantal klachten terug naar niveau zero-defects”. Vaak met onnodige meerkosten in de keten.

 

Gelukkig gaat het voorgaande niet op voor uw verpakte producten, toch? Maar als bij u dat wel het geval is, dan zijn er wel wat mogelijkheden die een hele verbeterslag voor uw verpakte product kunnen betekenen.

Als voorbeeld nemen we een kunststof sluiting van een willekeurige fles voor een koolzuurhoudende drank. Een van de onderdelen van de specificatie is de technische tekening van deze dop en de fles. Alle maten, toleranties, kwaliteitseisen, foutsoorten en dergelijke zijn gedurende de ontwerpfase bepaald, er is uitvoerig getest en toch komen er na de introductie op kleine schaal vervelende lekkage klachten vanuit de markt. Veel bedrijven accepteren een bepaald klachtenniveau, terwijl er wel degelijk systematische mogelijkheden zijn om te verbeteren. Met alle voordelen die daarbij horen.

 

En juist dan is het de verpakkingskundige die met zijn brede én diepe ketenkennis van het vakgebied de leiding moet nemen en substantiële verbeteringen gaat implementeren. Door vakkundig te analyseren en meten en alle schakels in de product- en verpakkingsketen te betrekken bij de aanpak van het probleem. Systematische, moderne statistische procescontrole technieken bespreekbaar maken en toepassen in de keten en vastleggen in functionele specificaties. Met als gevolg dat we duurzamer produceren  omdat er minder  uitval is, de  kosten reduceren en verspilling van product en verpakking tegen wordt gegaan.

 

De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Jos Oostendorp van Eastgreen. Hij geeft de pen door aan Wander Colenbrander van de Haagse Hogeschool. 

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.