Nieuws

Teruggenomen

Geplaatst op 19-01-2007  -  Categorie: Columns

Eind vorig jaar hebben de producenten Burg Ter Aar, Covelt en Vitafruit besloten al hun 500 ml verpakkingen diksappen en vruchtenmixen uit de schappen van de supermarkten terug te halen. Het ging onder andere om het Etos, Kruidvat, O'Lacy en Markant huismerk diksap en de vruchtenmixen van Albert Heijn, Edah, Plus en Super de Boer. Alle producten zijn verpakt in een zelfde groene glazen fles met een kunststof dop. Gebleken was dat er mogelijk glassplinters afkomstig van de fles in de diksap of vruchtensiroop (vruchtenmix) kunnen zitten. Hoewel er nog geen klachten waren binnengekomen werd ook de consument opgeroepen alle flessen van de etikettenlijst te legen en de dop, voor vergoeding van het aankoopbedrag, op te sturen. Wat zal TNT Post het deze december druk hebben gehad in Ter Aar.

Bij de uitgebreide etikettenlijst werden geen productiecharge nummers genoemd. Mogelijk betekent dit dat men niet weet wanneer het probleem is opgetreden. Het kan komen doordat de ontvangen flessen niet of onvoldoende worden gecontroleerd. Ook kan de uitgangcontrole van de glasleverancier hebben gefaald. Niet alleen de postbode maar ook de medewerkers van de afvuller zullen het de vorige maand dus druk hebben gehad met het achterhalen van de oorzaak, het oplossen van het probleem en vooral het verwerken van de enorme hoeveelheid opgestuurde doppen en flessen die van de supermarkten werden teruggenomen.

Laat het begin van het nieuwe jaar voor de verpakkingskundige een mooi moment zijn om de afspraken met de verpakkingsleveranciers nog eens na te lopen en aan te scherpen. Wie controleert de partijen, welke controles worden uitgevoerd en wanneer en waarop wordt er afgekeurd en hoe wordt dit vastgelegd. De tijd geïnvesteerd in het opnieuw maken deze afspraken en het uitvoeren van de controles zal, wanneer goed uitgevoerd, vele malen minder zijn dan de tijd die het herstellen van de gemaakte fout nu vraagt.

Voorkomen is nog altijd beter dan terugnemen.



Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.