Nieuws

Too Sexy

Geplaatst op 19-11-2008  -  Categorie: Columns

Onlangs stond het nog te lezen in een vakblaadje: het is lastig mensen te vinden voor een baan in de verpakkingsindustrie omdat het vakgebied niet zo sexy is. Dit zou tevens een reden zijn voor het verloop onder werknemers in de verpakkingsindustrie. Nou is de vraag of dat zo is, maar ondanks dat is het de moeite waard om even bij dit thema stil te staan. Het verloop onder leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen is niet erg groot wat bovenstaande bewering weerspreekt. Of zegt het stabiele ledental misschien iets over de leden, hun specialisme of de vergoeding die ze ontvangen? Misschien zit er toch meer achter dan wat de meesten zien?

 

Ja, die vraag kan positief beantwoord worden; er zit een hele wereld achter, die maar weinigen zien. Recent onderzoek heeft dit aangetoond. Een team marketingonderzoekers en economen uit Leuven komt in het Journal of Consumer Research met de bewering dat jonge heteroseksuele mannen die net schaarsgeklede vrouwen hebben gezien of een bh in hun handen hebben gehad, moeite hebben het bevredigen van honger, dorst of behoefte aan geld, uit te stellen. Dit komt omdat het algemene, dus niet domeinspecifieke, beloningsgebied in de hersenen worden gestimuleerd.

 

Stel dat dit onderzoek klopt, dan zou dit betekenen dat verwijzingen naar schaarsgeklede vrouwen leiden tot ongeduld en wellicht tot meer aankoop. Dit laatste wordt gesuggereerd maar niet bewezen, maar toch. Met dit gezichtspunt door de winkel lopend, gaat de wereld er ineens heel anders uitzien. Flesjes met tailles, kleurvlakken die referenties oproepen, lachende dames met delen blote huid en nog veel meer: too sexy

Zoals altijd roept onderzoek meer vragen op dan dat het beantwoordt. Wisten de baanvaste verpakkingskundigen dit al of werden ze onbewust gedreven door het niet domeinspecifieke beloningsgebied? En hoe zit het met marketeers, zien zij de verkoopkansen in de winkel verdubbelen door het opwekken van dit ongeduld met hun begerenswaardige producten? Al die verpakkingsvoorstellen die hun handen (ogen) passeren maakt ze ongetwijfeld gedreven.

 

VNV Columnisten

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement november 2008)

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.