Nieuws

Transparantie

Geplaatst op 20-11-2011  -  Categorie: Columns

Nieuwe regels op het terrein van etikettering zijn op komst. Het komt erop neer dat informatie eenduidiger en duidelijker moet worden weergegeven. Zo moet van ieder product per 100 ml of mg de voedingswaarde worden aangegeven en moeten alle gegevens in een tabel worden vermeld. Van meer producten dan voorheen moet het land van herkomst vermeld worden. Ook als producten zijn samengesteld uit ingrediënten die onder deze regels vallen, dan moet dit vermeld worden zoals bij vlees in een kant-en-klaar maaltijd.
Ook van verpakkingsmaterialen bestemd voor voedingsmiddelen wordt steeds meer geëist. Ze moeten onder GMP eisen worden geproduceerd en volgens de General Food Law moet het mogelijk zijn te achterhalen waar de partij vandaan komt. Dat geldt voor de hele keten. Het mag duidelijk zijn dat uiteindelijk alle gegevens van zowel het product als het verpakkingsmateriaal te achterhalen moeten zijn zonder al te veel inspanningen.

Het zou mooi zijn als de consument dit ook zou kunnen doen. Het is raar te realiseren dat het nu niet mogelijk is om erachter te komen wat je eet, waar het vandaan komt, wie eraan gewerkt hebben, etc. En hetzelfde geldt voor de verpakkingsmaterialen. Welke stoffen zitten erin, waar komen die vandaan, waarom zitten ze erin, zijn er risico’s aan verbonden, etc.

De verpakkingswereld is een wezenlijke schakel in de voedingsmiddelen keten. Regels zijn van groot belang voor veiligheid, eerlijkheid en gezondheid. Maar met de wetgeving op komst die aansluit bij de wens van vele consumenten om meer te weten van wat we kopen, en met bedrijven die zich steeds meer verantwoordelijk voelen voor hoe ze zaken doen, is een belangrijke ontwikkeling in gang gezet. Niet iedereen realiseert zich dat hiermee een weg ingeslagen is die een breuk betekent met het verleden. We gaan nu sturen op welzijn en niet langer op economisch gewin.

Transparantie: het sleutelbegrip voor de toekomst.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen.

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement november 2011)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.