Nieuws

Twee levens

Geplaatst op 03-03-2013  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Luc van den Broek

Net als een vlinder heeft een consumentenverpakking twee levens. De eerste fase van zijn leven reist de verpakking van de fabriek naar het magazijn van de supermarkt. Na zijn ontpopping uit de transportverpakking straalt de verpakking in het winkelschap en reist met de consument naar zijn huis.

 

Net als de rups en de vlinder zijn er grote verschillen tussen beide levensfasen. Bij de transportverpakking gaat het om slimme productie, robuustheid en efficiency. Bij de consument is uitstraling en gebruiksgemak essentieel.

Bij de ontwikkeling van een verpakking zijn twee verschillende teams werkzaam, de eerste fase wordt geleid door de productie en de tweede door marketing. Zo ontstaat er een uitgekiende transportverpakking en een prachtige schappresentatie. Echter beide ontwerpen sluiten zelden op elkaar aan. Die mooie vlinder past niet in de perfecte cocon van de rups.

Nu mag de verpakkingskundige hiervoor een slimme oplossing verzinnen: hoe transformeer je die mooie vlinder vanuit de rups in die kleine sterke cocon; hoe maak je een perfecte transportverpakking die ook een optimale schapverpakking is.

 

Diverse randvoorwaarden maken het nog eens extra moeilijk om tot een oplossing te komen.

Neem nu bijvoorbeeld de gestandaardiseerde afmetingen van een pallet en de maten van een winkelschap. Een verpakking die optimaal op een pallet geladen kan worden past juist niet op het schap. Zodra de twee teams hun ideale verpakking aan elkaar presenteren blijken de oplossingen onverenigbaar.

Omdat de tijd ondertussen dringt en ieder team het gevoel heeft dat het al te veel compromissen heeft gesloten ontstaat een krachtenstrijd welk team zijn ontwerp zal moeten veranderen.

 

Aldus een schone taak voor de verpakkingskundige om tijdens de ontwikkeling de afstemming tussen beide teams te realiseren.

Maar zelfs de beste verpakkingskundige kan dit klusje niet alleen klaren. De twee werelden zullen ook beter op elkaar moeten worden afgestemd. Immers, zolang de maten van het winkelschap en een pallet onverenigbaar zijn zal zelfs de slimste rekenaar geen ideale verpakkingsmaat kunnen ontwikkelen. 

 

Ik denk dat de verpakkingskundigen en retail de sleutel in handen hebben. Zij zijn beiden betrokken bij de functies van de rups en de vlinder. Zij kunnen de twee teams uitleggen wat er aan de andere kant van de deur tussen winkel en opslag gebeurt. Zij kunnen het alleen maar samen.

 

Dus wanneer zullen we afspreken?

 

Luc van den Broek

 

De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Luc van den Broek van BBB projects. Hij geeft de pen door aan Anne van Seters van Sustain Enable - Duurzame Innovatie, COnsultancy en Project Management. 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.