Van SmartCap naar Orbit

Geplaatst op 26-02-2012  -  Categorie: Columns

In dat jaar begon het Nederlandse Plato product consultants met de ontwikkeling van de SmartCap. een sluiting voor conservenglas die de helft minder kracht nodig heeft om te openen dan de sluitingen die op dat moment op de markt waren. Plato startte de eigen ontwikkeling als reactie op het feit dat de sluiting van conservenglas al geruime tijd grote ergernis opwekte bij de consument. Jarenlang stond de sluiting onveranderd bovenin verschillende top tien lijsten van irritante verpakkingen. Plato was er van overtuigd dat dat opgelost kon worden en wijdde er een afstudeerproject aan. Ontworpen in twee delen - een centraal deel wat het vacuüm in de pot realiseert en een buitenste ring die het centrale deel door, als een gewoon deksel, aan te draaien op zijn plaats houdt. Zonder belangrijke wijzigingen aan de bestaande afvulapparatuur te maken en zonder de mond van het verpakkingsglas te veranderen kan deze innovatie worden geïmplementeerd.


De ontwikkeling werd lovend ontvangen in de verpakkingsbladen, consumentenprogrammma's op televisie en heeft de eerste prijs gewonnen in de categorie Design for All van De Nederlandse Designprijzen 2006. Daarna leek het stil te worden rond de innovatie terwijl er achter de schermen hard werd gewerkt; de innovatie werd gepatenteerd en daarna doorontwikkeld in samenwerking met Tata, -destijds Corus- steel. Er was nagenoeg geen belangstelling van producenten van sluitingen. Ook de producenten van conserven hadden in eerste instantie twijfels omdat ze bang waren voor kostenstijging van de verpakking. Desondanks was het de markt die druk zette op producenten van deksels met de vraag waarom ze niets deden met dit concept. De markt van metalen deksels staat echter al jaren onder druk evenals het gebruik van glazen potten. Kortom het investeringsklimaat voor de nieuwe, gebruiksvriendelijke sluiting was verre van optimaal.


Uiteindelijk wordt Crown eigenaar van het concept en noemt het het Orbit deksel. In de UK beleeft de sluiting in 2010 haar marktintroductie op de potten jam en marmelade van het familiebedrijf Duerr. Vanaf begin 2011 gaat het weer hard; Crown wint internationaal verschillende prijzen met de gebruiksvriendelijke sluiting. In november 2011 wordt de sluiting in Nederland geïntroduceerd op de potten van HAK, het bedrijf dat vijf en een half jaar daarvoor als eerste belangstelling voor het concept toonde.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement februari 2012)

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl