De herfst is begonnen. Halloween staat op het moment van schrijven voor de deur. Ik kijk naar buiten en zie een beregend spinnenweb in de hoek van het raamkozijn.
In tegenstelling tot veel techneuten heb ik ook affiniteit met commercie. Ik kijk niet alleen naar wat iets kost, maar ook naar wat het waard is en hoe het staat in verhouding tot alternatieven. Welke argumenten in welke situatie sterk en zwak zijn. Wat zaken te vertellen en welke gegevens op te vragen. Wie meer en minder interesse zou hebben en waar deze mensen te vinden.
En in tegenstelling tot veel commerciëlen heb ik ook affiniteit met techniek. Hoe zitten dingen in elkaar, welke ingrediënten worden er gebruikt en waarom iets functioneert. Wat er gebeurt als er aan bepaalde knopjes gedraaid wordt en wat de effecten daarvan voor de opvolgende keten zijn.
Zo heb ik sinds het afronden van mijn opleiding tot verpakkingskundige al vele titels op mijn visitekaartje gehad. Van inkoper, projectmanager, ontwerper, packaging engineer, marketeer, tot sales manager. Daarnaast bemoei ik me met regelmaat met klachten, kwaliteit, logistiek en planning.
De rode draad ligt bij een keten, waarin verschillende partijen iets aangeleverd krijgen, daar (meestal) iets mee doen en verder leveren. Tot een product dat uiteindelijk vaak in een winkel terecht komt en door een consument wordt gekocht. Vaak producten van grote merkhouders. De rode draad ligt bij mensen die samenwerken. Processen die op elkaar aansluiten. Omgeven door wetgeving en doelstellingen. Met de wereld als werkveld.
In dit speelveld functioneer ik als verpakkingskundige als een spin in het web. Vaak met een andere titel op mijn visitekaartje, als soort van vermomming. Bruggen slaan tussen culturen, mensen, producten en processen. Zoeken naar manieren om tot duurzame samenwerkingen te komen of deze verder te optimaliseren.
Deze column is van Koen Kuypers, business development manager API Nederland. Hij geeft de pen door aan Johan Glaser, founding partner by Packz.