Het Amerikaanse detailhandelconcern Wal-Mart komt met een opmerkelijk initiatief. Naar aanleiding van het Clinton Global Initiative in New York City, begin oktober, neemt Wal-Mart het initiatief om kritisch te gaan kijken naar verpakkingen.
Van 60.000 leveranciers wordt gevraagd verbeterde verpakkingen te ontwikkelen met als doel natuurlijke bronnen te sparen. De totale hoeveelheid verpakkingen moet met 5% worden verminderd. De besparing die hiermee gepaard gaat loopt in de miljarden dollars en de hoeveelheid afval loopt met honderdduizenden vrachtwagens terug. Wal-Mart Sustainable Packaging Value Network wil dit project in de periode 2007-2008 uitvoeren met ondersteuning van NGO’s, instituten, onderwijs en industrie.
Gelukkig gaat het hier niet om een in een milieujasje gehulde kostenreductie die in gang wordt gezet . Wal-Mart geeft aan dat bij verpakken dat consument en leverancier samen komen en dat met goed verpakken zowel bedrijfsprocessen als milieu gediend kunnen zijn. Beter verpakken leidt tot minder afval, minder materiaalgebruik, besparingen op transport, productie, vervoer en opslag.
Eindelijk een visie die gebaseerd is op een integrale aanpak van verpakken. Misschien dat Wal-Mart geïnspireerd is door de retail ready packaging ontwikkeling die op stoom begint te komen. Er wordt nog veel te weinig ketenoverstijgend gedacht en het gevolg is dat iedere schakel in de keten vanuit wat wordt aangedragen probeert een ideale oplossing te bedenken waardoor de volgende stap moeite heeft dit wederom te vertalen naar een ideale oplossing.
Nederland is jarenlang gidsland geweest op het gebied van verpakken en logistiek en is gek genoeg nog niet begonnen aan retail ready packaging, een fantastisch voorbeeld van wat bereikt kan worden met ketenoverstijgend denken.
Wederom laat het initiatief van Wal-Mart zien waar de verpakkingskunde staat. Veel suboptimalisaties met de focus op details terwijl er grote kansen zijn voor meerwaarde oplossingen waar de hele sector baat bij heeft. Verpakkingskundigen proberen al jaren een lans te breken voor een bredere kijk op verpakken, maar voor een onderwerp dat bij de meeste bedrijven niet serieus genomen en waarbij verpakkingskunde ondergeschoven is bij inkoop, kwaliteit of productie, kost dat tijd. Wal-Mart lijkt het tij te gaan keren.
Verpakkingskundige, een boeiend vak.
VNV Columnisten