Verpakken in het donker

Geplaatst op 23-02-2018  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Luc van den Broek

Verpakkingslijn 2025: ‘het licht in de fabriek kan uit’

Bij de term zelfsturend, zelflerend en Smart Industry 4.0 denken veel mensen aan big data. Dat klopt, deels, maar er is meer. Voor verpakkingskundigen gaat het niet zozeer om de ‘big data’ zelf maar vooral om te begrijpen welke mogelijkheden Industry 4.0 gaat bieden.

light-out

Chauffeur loze auto
Vergelijk het met de automobielindustrie. De techniek achter de autonome, zelfrijdende auto is indrukwekkend maar de mogelijkheden die deze technologie biedt zijn ook zeer ingrijpend voor de omgeving.
Het begon met het onderhoud van de auto. Mijn eerste auto moest iedere 15.000 km naar de garage voor een beurt, tegenwoordig detecteert de motor zelf wanneer bijvoorbeeld de olie moet worden ververst. Ruitenwissers en dimlichten gaan in mijn nieuwe auto automatisch aan als het nodig is. De auto remt als je te dicht bij de voor je rijdende auto komt en stuurt bij om binnen de lijnen van je rijbaan te blijven. Er zijn al parkeer-garages waar je bij de ingang uitstapt en je auto zelf naar een vrije plek rijdt. De chauffeurloze taxi blijkt ineens veel dichterbij dan we vier jaar geleden dachten!
Zagen we de automatische ruitewissers als een leuke gadget, het blijkt de opmaat naar de chauffeurloze auto.

Onbemande fabriek
Misschien realiseren we het ons niet maar er zijn al vele deeloplossingen te zien bij verpakkings-lijnen, zoals vision systemen voor 100% productcontrole, zelf eenvoudig in te regelen robotarmen en machinebouwers die op afstand de machine kan bedienen. Dit zijn de automatische ruitenwissers van de verpakkingslijnen.
Verpakkingskundigen besteden straks steeds minder tijd aan brandjes blussen in de fabriek. Problemen als een folie die niet lekker loopt op de verticale vvs-machine of de case packer waarbij regelmatig plano’s vastlopen, worden door de machine zelf verholpen. Sensoren detecteren de problemen en self-learning machines lossen die problemen op dankzij de ingebouwde intelligente software. En als de verpakkingslijn er zelf niet uitkomt, wordt het probleem door de machine-leverancier op afstand opgelost.

Ook in de verpakkingsindustrie gaan de ontwikkelingen sneller dan gedacht. Bij de autonome fabriek is straks geen operator of technischedienst meer aanwezig en gereed product wordt direct uitgeleverd, oftewel, ‘het licht in de fabriek kan uit’.

Trends
Net als bij de zelfrijdende auto zie je bij verpakkingslijnen een sneeuwbaleffect vanuit ogenschijnlijk kleine ontwikkelingen optreden die tezamen een grote impact gaan hebben. Ik zal een aantal ontwikkelingen noemen waarbij geen menselijke input meer nodig is:
* Autonome verpakkingslijnen zijn goed in het zelf corrigeren van kleine fouten die tijdens het proces optreden, zoals een omgevallen fles.
* Bestellingen van de klant verlopen volautomatisch zoals het inplannen van de productie, levering en factureren.
* Kleine onbemande flexibele productie-units kunnen goed concurreren met huidige grote, dure productielijnen.
* Productie start pas nadat de order is geplaatst waarmee het gereed product direct wordt uitgeleverd en voorraden niet meer bestaan. Zullen dan de grote Distributie Centra’s verdwijnen?

Bovenstaande ontwikkelingen zullen snel worden opgepakt omdat daarmee ook grote kostenbesparingen worden gerealiseerd.

Rol van de Verpakkingskundige
De verpakkingskundige zal de komende jaren veel van deze veranderingen meemaken. Door je te verdiepen in de ontwikkelingen binnen Industry 4.0 kun je meedenken over de mogelijkheden in jouw vakgebied en werkomgeving. Het gaat dus niet zozeer om de kennis zelf van hoe je big data verzamelt of self learning technieken inzet voor autonome productielijnen maar vooral over de mogelijkheden die dit voor het product en zijn verpakking met zich meebrengt.
Al deze veranderingen in de productieprocessen lijken eenvoudiger dan het ontwikkelen van een autonoom rijdende auto in het huidige verkeer. Dus als je verwacht dat over vijf jaar de eerste zelfsturende auto’s op de snelweg zullen rijden dan zullen de eerste autonome verpakkingslijnen er zeker binnen vijf jaar zijn!

De verpakkingskundige kan een grote bijdrage leveren door de mogelijkheden van deze nieuwe technieken samen te brengen met zijn kennis van verpakking en verpakken.

 Hoe denk jij dat de verpakking en het verpakkingsproces er gaat uitzien met de komst van Industry 4.0?

 Op het congres ‘Packaging Industry 4.0’ op 22 maart zullen diverse sprekers hierop ingaan en kunnen ideeën met collega’s worden uitgewisseld.

 Luc van den Broek

Download het artikel

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl