Verpakken = ondernemen

Geplaatst op 26-07-2016  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Kim Bertens

Bertens Kim 2016Wanneer we het hebben over ondernemen denken we in eerste instantie niet aan verpakkingen. Wanneer ik denk aan verpakken denk ik echter wel direct aan ondernemen.

Als verantwoordelijke van een R&D verpakkingsafdeling bij KraftHeinz heb ik dagelijks te maken met verschillende uitdagingen vanuit meerdere disciplines. Elementen als beschikbaarheid (grondstoffen), produceerbaarheid, voedselveiligheid en de behoefte vanuit de consument zijn bepalend voor een specifieke verpakkingsoplossing.

Winstgevendheid staat binnen elk commercieel georiënteerd bedrijf bovenaan, dit om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.

Een goede verpakkingsoplossing moet dus naast de gestelde technische eisen ook aan de commerciële en economische eisen voldoen. Binnen deze richtlijnen kan ik als echte ondernemer richting geven aan een verpakkingsontwikkeling. Het doel is altijd om een verpakking, dat kan zowel primair als secondair zijn, te introduceren welke op langere termijn voor meerdere toepassingen kan worden ingezet. Noodzakelijke investeringen van machines maar ook het inzetten van kennis en tijd worden namelijk pas echt rendabel als volumes toenemen en investeringen worden afgeschreven. 

Een goede verpakkingsintroductie voldoet altijd aan de verwachting van de consument.

 

Prijs en kwaliteit zijn hierbij cruciaal. 

Als verpakkingskundige heb je een enorme invloed juist op deze twee elementen.

1)      kies de juiste materialen en gebruik nooit meer dan absoluut noodzakelijk, dit beïnvloedt de prijs en zal in de meeste gevallen ook bijdragen aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

2)      Zorg voor kwaliteit, vertaal consumer insights naar functionaliteit en vervolgens naar een objectief te bepalen performance.  Verzamel de relevante data om alle stakeholders te overtuigen van de gekozen oplossing. Valideer de verpakkingsfunctionaliteit en borg deze continu. Indien de kwaliteit niet voldoet aan de verwachting van de consument zal het volume gegarandeerd afnemen. Uiteindelijk is de markt en het volume nodig om te ondernemen.

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Kim Bertens,verpakkingskundige bij KraftHeinz. Zij geeft de pen door aan Erik Lentink, verpakkingskundige bij Coroos.

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl