Als verpakkingsman/vrouw zitten we als een spin in een web. Diverse ragdraden verbinden ons met vele disciplines. Zo zoeken we telkens naar wederom een nieuwe oplossing voor een bestaand probleem.
Verpakkingskundigen denken in mogelijkheden.
Verpakkingskundigen zien geen boor, nee zij zien gaten.
Onze collega’s van logistiek hebben weer andere wensen dan de collega’s van marketing. En sinds een aantal jaren voegen we duurzaamheid aan de wens van de vele stake-holders toe. Hetzij met minder eindige grondstoffen, hetzij een gelijke functionaliteit behouden van de verpakking. Wanneer ik dat dan op mijn vakgebied (folies en zakken) los laat betekent dit vaak minder aardolie in het product.
Dat dit op verschillende manieren kan is wel duidelijk. Minder groot, minder dik, helemaal niet gebruiken, zijn zoal de standaard oplossingen. Het kan ook dikker, groter en meer ; Denk o.a. aan de kwartbroodzakjes van Brammetje. Voor elk kwartbrood een aparte omzak wardoor44 miljoen kilo brood per jaar minder weggegooid / gebakken hoeft te worden. Ketendenken heet zo iets; samenwerking tussen de schakels in de keten om integrale processen door de hele keten te verbeteren.
Op het gebied van het product kennen we de 4R-gedachte (Reduce, Re-use, Recycle en Renew).
Reduce: dunner en kleiner
Re-use: hergebruik
Recycle: waar we als bv Nederland goed op hebben ingezet met de Plastic Hero
Renew: i.p.v. fossiel-based gebruik maken van biobased.
Deze laatste brengt wel eens wat verwarring. Biobased wil zeggen gemaakt uit planten. Waardoor er geen aardolie (duurzaamheidsgedachte) nodig is. Wat niets met composteerbaarheid of bio-afbreekbaarheid te maken heeft.
Wanneer we maar kien genoeg zijn, dan zien we telkens weer dat gat dat we willen hebben om een plug met een schroef te gebruiken om dat ene mooie schilderij op te hangen. We zijn hier weer terug bij die spin; zij ziet niet alleen die uitdaging van het minderen in verpakkingen, zij ziet via de ragdraden de hele oplossing.
De column Verpakkingskundig wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Jan Wessemius, account maanger bij Oerlemans Plastics. Hij geeft de pen door aan Jan Houdijk van Acosos.