Verpakkingsontwikkeling voor farma

Geplaatst op 08-07-2018  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Maarten van Hest

Het is al even geleden dat ik mijn carrière begon binnen de farmaceutische industrie. Verpakkingsontwikkeling in deze tak van sport is niet ieders ding. Veel regels en wetten, met als gevolg dat er vaak veel tijd en geld gemoeid is met de ontwikkeling van een nieuw product. Maar het levert voor mij elke dag weer voldoening.

Zo was ik in het recente verleden verantwoordelijk voor de verpakkingsontwikkeling van een medicijn voor de behandeling van patiënten met schizofrenie en bipolaire stoornis. Een doelgroep met laat ik zeggen ‘uitdagende’ kenmerken. Van deze doelgroep is uit diverse onderzoeken bekend dat meer dan veertig procent serieuze problemen heeft met therapietrouw. Als de medicatie aanslaat, voelen ze zich beter, maar dat is vaak een reden om de medicijnen maar niet meer in te nemen; het gaat immers (weer) beter. Maar dit zijn chronische ziekten, dus terugval ligt op de loer. Therapietrouw kan middels de verpakking ondersteund worden door gebruik van juiste kleuren, heldere instructies, weinig (afschrikwekkende) tekst en gebruiksvriendelijke verpakkingen. Het was een mooie uitdaging en het resultaat bleek uitstekend, mede dankzij de gebruiksvriendelijke verpakking die op de doelgroep was afgestemd.

Een ander product dat ik onderhanden mocht nemen, was oorspronkelijk ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. Na introductie binnen Europa waren de klachten echter niet van de lucht. De afmetingen van de verpakking waren (te) groot voor de apothekersinventaris en –apparatuur, patiënten konden hem niet makkelijk openen en hij was onhandig groot om mee te nemen. Uiteindelijk is er een verpakking ontwikkeld waar apothekers en patiënten enthousiast over waren. En daarmee uiteraard ook de opdrachtgever, want het product werd niet alleen beter ontvangen, ook was het verpakkingsproces veel efficiënter, werd de hoeveelheid materialen met circa 46% teruggebracht en het volume met bijna veertig procent gereduceerd. Uiteindelijk gingen de kosten daarmee drastisch omlaag, mede omdat het een Cold-Chain product was en er aanzienlijk minder vervoer- en opslagkosten mee gemoeid waren. Lagere kosten geeft dan ruimte voor een scherpere prijs en dat is goed voor ons allemaal.

Deze twee voorbeelden laten zien dat je als verpakkingskundige écht het verschil kunt maken!

 

Deze column is van Maarten van Hest van Van Hest Packaging Concepts. Hij geeft de pen door aan Ton Knipscheer van TK Consulting.

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl