Nieuws

Verpakkingsvol versus verpakkingsvrij

Geplaatst op 25-11-2016  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Marcel Keuenhof

Degenen die mij kennen, weten dat ik graag en veel kan praten over verpakkingen. Zowel met inhouds- als ervaringsdeskundigen. En dat laatste zijn we op het gebied van verpakkingen bijna allemaal. Wij allen openen meerdere verpakkingen per dag, maar voor velen is dit een vrij gedachtevrije handeling. Hooguit wanneer een verpakking niet makkelijk genoeg opent of onnodig veel materiaal (of lucht) bevat. Recentelijk echter, met name sinds steeds meer delen van ons land ‘t afval verdergaand dient te scheiden (denk Plastic Heroes), worden we op moment van wegwerpen met de neus op de feiten gedrukt dat we best veel verpakkingsafval creëren. En dit roept allerlei reacties op; enerzijds van een (recycle-)technische aard (“waarom kunnen gemetalliseerde chipszakken niet bij het andere verpakkingsafval?” of “hoe krijgen ze eigenlijk die papieren sticker van het plastic folie af bij het recycleren?”), en anderzijds de ‘verpakkingsvrije’ beweging. Er is al veel geschreven over de opkomst van verpakkingsvrije winkels (en het faillissement van de eersten daarvan) en ik persoonlijk vermoed niet dat het merendeel van de consumenten bereid is het gemak dat verpakkingen bieden op te geven, om nog maar niet te spreken over andere complicerende factoren als voedselveiligheid, communicatie met de koper (allergenen, houdbaarheid, bewaartips, ingrediënten), gebrek aan onderscheidend vermogen, tegengaan van voedselverspilling, enzovoorts.

Verpakkingsvrij

Desalniettemin, wellicht valt er in de tegenstelling verpakkingsvol versus verpakkingsvrij een parallel te trekken met een soortgelijke beweging op het gebied van levensmiddelen (traditionele voedingsketens van grote volumes, lange afstanden en lage prijzen versus kleinschalig, lokaal gekweekt, handmatig bereid &  biologisch/diervriendelijk). Hierbij zien we dat laatstgenoemde wellicht hip, doch nog steeds vrij niche is, maar toch het traditionele model langzaam beïnvloedt.

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van Marcel Keuenhof, European packaging manager Wessanen. Hij geeft de pen door aan Stefan Hermsen, docent HAS Den Bosch.

 

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.