Nieuws

Vers

Geplaatst op 23-09-2009  -  Categorie: Columns

Binnenkort komt er een beurs over verse producten. Een marktsegment dat al jaren in ontwikkeling is en een steeds groter deel van de markt inneemt. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk want vers is toch dat wat onbewerkt uit de natuur komt? Niets is minder waar want aan de ene kant stelt de consument steeds zwaardere eisen, aan de andere kant blijkt het toch lastig te zijn om verse producten te kunnen aanbieden in de vorm die we voor ogen hebben.

Gemak is een toverwoord wat de potentiële omzet doet stijgen. De meerderheid van de consumenten wil zelf zo weinig mogelijk aan een versproduct doen. Zelfs appels worden al gesneden in partjes aangeboden. Dat vraagt nogal wat van het verwerkings- en verpakkingsproces. Afgezien van het feit dat er citroenzuur wordt toegevoegd om de blanke kleur vast te houden, mag het proces niet lang duren, moet alles schoon zijn en moet de verpakking aan strenge eisen voldoen. Hetzelfde geldt voor gemengde salades die al gewassen zijn, kant-en-klare groenten, maar ook voor (deels) bereide vlees- en visproducten. De laatst genoemde categorie valt feitelijk niet onder vers, maar wordt wel als zodanig verkocht. Net bereid en dus vers uit de keuken en niet geconserveerd. Dit vraagt ook weer om veel verpakkingsaandacht. Combinaties van producten die niet samengaan door onderlinge invloed, wat de houdbaarheid beperkt, een schoon verpakkingsproces, schoon materiaal, een goede afdichting.

In eerste instantie lijken de aangeboden producten nogal overbodig te zijn. Het is immers zelf thuis ook te maken en dan hoeft het niet verpakt te worden? Toch blijkt uit analyses dat in veel gevallen een proces bij een bedrijf aanzienlijk efficiënter is dan het op kleine schaal thuis doen. De hoeveelheid water, de gebruikte energie, de hoeveelheid productafval, worden bij een bedrijf beperkt tot een minimum omdat het harde kosten zijn. Bij mensen thuis zijn juist dit soort processen niet efficiënt. Dit stelt verpakken wederom in een heel ander daglicht. Het zou mooi zijn als tegelijk aangetoond kan worden dat de beste keuzes zijn gemaakt. Hier ligt nog een uitdaging voor de verpakkingskundigen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement september 2009)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.