Nieuws

Verzendverpakkingen

Geplaatst op 12-10-2007  -  Categorie: Columns

Het percentage artikelen dat los verzonden wordt neemt snel toe. Procentueel is dat ook niet zo moeilijk. Van niets naar iets lijkt al snel erg veel. Maar het begint serieuze business te worden. Sceptici zeggen dat het enige verschil met Wehkamp vroeger en nu is, dat het ook te bestellen is via de website. In principe hebben ze gelijk, alleen is vergelijken en laten verzenden nu veel verder doorgevoerd dan in het verleden, bijna alle producten zijn tegenwoordig via websites te kopen.

Dat los verzenden lijkt snel te regelen, maar is in de praktijk toch vrij lastig. Tien motorkappen op een pallet zijn goed te verpakken en te verzenden net zoals een volle pallet met accu’s. Maar één motorkap of één accu verzenden, dat is plotseling heel andere problematiek. De bekende groepage vervoerders (DHL, Fedex, TNT) orderpicken en verzamelen de bestellingen, maar in dit geval van pakketten met onbekende inhoud. Een doos glasplaatjes kan zo onderop in de rolcontainer komen te liggen en mogelijk komen er twee computers boven op te staan, of een elektromotor die vastgeschroefd zit op een mini-pallet wordt in een bestelbus bovenop een grote doos gezet. Uiteindelijk zijn de kosten dermate laag dat van een verzender verwacht zou mogen worden dat hij/zij inziet dat er gewerkt wordt zoals posterijen dit doen, verzamelen, uitsorteren, weer verzamelen en bestellen. Als de verzender vindt dat het anders moet, dan moet hij maar een transporteur inschakelen die het pakket ophaalt en persoonlijk aflevert bij de geadresseerde, wat in de meeste gevallen zonder schade zal plaatsvinden, maar wel met een vette factuur erbij.


Volgens de wet is de verzender verantwoordelijk voor deugdelijke verpakking. Een rekbaar begrip, maar wel bruikbaar. De grote bedrijven die structureel gebruik maken van groepage transport weten het wel, denk aan Compaq, Dell, Apple e.d. Velen weten het echter niet.
Laat staan dat er nagedacht wordt over verpakkingen die zich in dit circuit onderscheiden.
Er is nog veel werk te doen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement oktober 2007)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.