Nieuws

Volsmaakt

Geplaatst op 09-05-2011  -  Categorie: Columns

Een van de beursthema's van de komende Interpack is gebruiksgemak. Vooral de onderwerpen 'flexibiliteit als troef', 'on the go verpakkingen (hersluitbaarheid)' en 'de juiste verpakking voor de juiste hoeveelheid (portion vs family packs)' worden uitgelicht.

Allemaal punten die worden uitgenut in het nieuwe concept 'Volsmaakt'. Een portie gepureerd vers zachtfruit wordt verpakt in een doypack ofwel stazakje met handige schroefdop. Naast dat het de consument gebruiksgemak oplevert, want in 1 shot heb je je fruitdosis binnen, levert het de Nederlandse telers flexibiliteit op. Een van de problemen van (zachtfruit) telers is dat ze maar één of twee keer per jaar kunnen oogsten. In deze periode(s) moeten ze hun kwetsbare producten zo snel mogelijk zien te verkopen en zijn ze vaak afhankelijk van de prijzen die op de veiling ontstaan.

Het idee achter Volsmaakt is om volrijp fruit, met behoud van kwaliteit, hoogwaardig te verwerken tot koelverse, verpakte producten. De kwaliteit van de producten wordt behouden door ze te behandelen met hoge druk ofwel Pascalisatie. De gepureerde aardbeien, bramen, kersen, bosbessen en frambozen van Nederlandse toptelers verdwijnen zo near-fresh (bijna vers) in het stazakje. De traditionele hitte om schimmels en gisten af te doden blijft ze bespaard.

Door de verkoop mede in eigen regie te houden ontvangen de telers niet alleen meer inkomsten, maar creëren ze ook meer tijd om hun oogst te verkopen. Totaal nieuw voor deze markt is dat er onder een eigen merk wordt geleverd en dat de betrokken telers bij naam worden genoemd. 'Volsmaakt' verkoopt toch veel beter dan een naam op basis van twee stuks fruit of veel ronkende vitamines, laat staan een anonieme naam of kwalificatie als 'Product of Holland'.

Heerlijk om te ervaren dat een gebruiksvriendelijke verpakking deze innovatie mede mogelijk maakt. Het zachtfruit seizoen dient zich pas na de Interpack in zijn volle rijpheid aan maar zal deze keer, als het aan de verpakkingskundige ligt, voor alle partijen vlekkeloos verlopen.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement mei 2011)

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.