Nieuws

Volume versus verpakkingsmateriaal

Geplaatst op 21-11-2009  -  Categorie: Columns

Duurzame goederen zoals elektronische consumenten producten worden voornamelijk geproduceerd in het verre oosten. Dit betekent dat ze op de een of andere wijze door de keten naar de eindgebruiker moeten worden vervoerd. Momenteel gebeurt dat door ieder product apart te verpakken in een eindverpakking die vervolgens over duizenden kilometers wordt vervoerd. Renee Wever heeft een promotiestudie uitgevoerd aan de TU-Delft die hij begin oktober verdedigd heeft. Hij kwam met cijfers die laten zien dat het volume dat vervoerd wordt een grote belasting op de kosten en het milieu zijn en dat deze niet goed afgewogen worden ten opzichte van de kosten en milieubelasting van de verpakking zelf. Ook opvallend was dat marketeers bij veel duurzame producten toch invloed hebben op het uiterlijk van de verpakking en dat een grotere verpakking een consument bij of direct na inkoop kennelijk een goed gevoel geven.


‘De beste verpakking is geen verpakking’, dat hoort uiteraard leidraad te zijn voor zowel marketeers als verpakkingsontwikkelaars. Het overtuigen van de consument, en dat zijn we zelf, is een stap die nog veel aandacht vraagt.

 

Een oplossing die Renee Wever aandroeg is dat grote apparaten optimaal gebufferd in een container worden geplaatst, zonder de kartonnen dozen, die later worden aangebracht. Dit bespaart veel transportvolume en daarmee daalt de milieubelasting. Een ‘out of the box’ scenario waar veel praktische bezwaren aan kleven, denk aan het opvangen van belastingen ten gevolge van trillingen, de arbeid die verricht moet worden om de producten weer netjes op rij aan te bieden aan een inpakstation, het opnieuw stapelen, maar een oplossing die wel kan dienen om ons weer eens anders naar onze eigen wereld te laten kijken.

 

Eén uitspraak van dr. Wever kunnen we niet onvermeld laten: “Er is mijns inziens dan ook een grote behoefte aan gespecialiseerde verpakkingsontwerpers. Deze moeten zowel verstand hebben van vormgeven en styling, als van de onderliggende technische verpakkings- en distributieaspecten. Dat soort mensen zijn nu nog zeer dun gezaaid.”

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement november 2009)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.