Nieuws

Voorkom verkeerde verpakkingskeuzes

Geplaatst op 01-09-2017  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Janey Logtmeijer-Sik

Een goed product ontwikkelen, is een hele specialistische klus. De verpakking er omheen maken kan iedereen. Toch? Of toch niet. Onlangs schoof ik aan tafel bij een opdrachtgever voor een verpakkingsoptimalisatie. Verrassend genoeg bleken de verpakking- en materiaalkeuzes voornamelijk marketing en sales gedreven. Termen als, de folie moet helder en knisperend zijn voeren de boventoon.

Product intrinsieke behoeftes bleken niet of nauwelijks gespecificeerd en de machineverwerkbaarheid kwam als laatste aan bod. Laat staan dat er een testplan op verpakkingsniveau was. Een heel logische werkwijze bij veel klein tot middelgrote productiebedrijven, waarbij verpakkingseisen niet bovenaan de briefing staan. Door gebrek aan kennis, geen verantwoordelijke voor de verpakkingskeuzes en geen regisseur voor het verpakkingstraject blijven belangrijke zaken liggen. Met het gevolg dat bij de eerste productieruns veel kunst en vliegwerk komt kijken, het eindresultaat toch niet geheel aan de (houdbaarheids)verwachtingen voldoet of zelfs materialen worden gebruikt welke supermarkten niet in hun verpakkingen willen hebben.

Het design krijgt de meeste aandacht. Dat zorgt er immers voor of jouw product of dat van de concurrent wordt gekocht. Maar bij thuiskomt moet de intrinsieke verpakking niet een dissatisfier zijn. Een herhalingsaankoop zal dan snel achterwege blijven. Om nog maar te zwijgen over de reproduceerbaarheid van het geheel in de productie.

 

Ook de kleine tot middelgrote productiebedrijven kunnen baat hebben bij een (tijdelijke) verpakkingskundige.

De kosten van een (tijdelijke) verpakkingskundige kunnen snel worden terugverdiend wanneer deze bij aanvang van een product-verpakkingswijziging of innovatie aanschuift.

Door in de briefing de verpakkingseisen vanuit zowel marketing, productie als QA te specificeren kan er een gedegen plan van aanpak worden gemaakt. De verpakkingsopties kunnen in een vroeg stadium worden benoemd, ontwikkeld en getest. Met een goed plan voor testen en opschaling kan het geheel in een overall planning worden meegenomen en maakt een succesvolle introductie voor de hand liggend.

 

Het mooie van werken als zzp-er is de kennis en ervaring die ik bij verschillend soortige bedrijven kan opdoen. Wat vernieuwend en innovatief is bij de ene opdrachtgever kan bij de andere opdrachtgever alweer standaard zijn en in een optimalisatiefase zitten. Hierdoor zijn oplossingen voor problemen altijd snel voor handen. Zo kan ik als verpakkingskundige niet alleen bij grote productiebedrijven van waarde zijn maar ook zeker bij kleine tot middelgrote ondernemingen.

 

Janey-Logtmeijer-Sik

Verpakkingskundige bij Sikspack

 

 

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.