Nieuws

Waar ligt de grens

Geplaatst op 31-10-2015  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Ger Standhardt

Standhardt Ger 150 195Laatst zag ik een reclame voor limonadesiroop met een doseerpompje: interessant, anders, onderscheidend! Maar… er kwam ook direct een andere gedachte bij me op: “dit lijkt wel heel erg op die zeeppompjes voor vloeibare zeep”. Vanuit mijn werk bij het NVC Nederlands verpakkingscentrum duik ik regelmatig in de verscheidene wetten die betrekking hebben op het verpakken en in dit geval schoot de wetgeving voor het verpakken van huishoudchemicaliën (Warenwetbesluit veilige verpakking huishoudchemicaliën) mij weer te binnen. Vloeibare zeep is niet echt een gevaarlijke stof - er zal niemand ernstig letsel oplopen door per ongeluk een beker limonade aan te maken met zeep in plaats van siroop. Toch is ook voor cosmetische producten (en andere niet-voedingsmiddelen) wettelijk vastgelegd dat imitatieproducten die gevaar kunnen opleveren voor de veiligheid of de gezondheid van de mens verboden zijn in de Europese Unie. In het Warenwetbesluit Imitatieprodukt staan imitatieproducten gedefinieerd als “waren, geen eet- of drinkwaar zijnde, die een zodanig misleidende vorm, geur, kleur, aanzien, verpakking of etikettering hebben, dan wel van een zodanige grootte of omvang zijn, dat de consument, met name het kind, deze produkten kan verwarren met eet- of drinkwaar en ze daardoor in de mond kan steken, opzuigen of inslikken”.

Doseerpompen 

In dit geval is het echter andersom. Een verpakkingsvorm die algemeen gebruikt wordt voor vloeibare zeep, wordt nu gebruikt om een voedingsmiddel in te verpakken. De zeepproducenten waren duidelijk eerst, maar kan dit er theoretisch toe leiden dat deze verpakkingsvorm in de toekomst niet meer gebruikt mag worden voor handzeep? Wellicht wordt de sirooppomp net zo’n doorslaand effect als de zeeppomp in zijn productcategorie geworden is. Er is geen wetsbepaling waarin gesteld wordt dat voedingsmiddelen niet aangeboden mogen worden in verpakkingen die lijken op de verpakking van een niet-voedingsmiddel. Waar ligt nu de grens? Deze verpakkingskeuze zit voor mij gevoelsmatig op het randje. Zou daar wel een verpakkingskundige naar gekeken hebben?

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Ger Standhardt van het NVC. Hij geeft de pen door aan Jos de Lange, assistant professor Packaging Design & Management Universiteit Twente.

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.