Nieuws

Wakker worden! Wakker worden! Wakker worden!

Geplaatst op 18-02-2008  -  Categorie: Columns

Door de leesbril van Martin Bril zag de wereld er op een vroege december ochtend van het vorige jaar niet geheel rooskleurig uit. Het was een verpakking die het proces van rustig wakker worden verstoorde. De keiharde blister waarin het nieuwe scheermes was verpakt zorgde voor ruw ontwaken. Het ding bleek niet met de hand te openen. Nergens zat een lipje waaraan getrokken kon worden. Na flink zoeken werd de kappersschaar gevonden om het kunststof omhulsel mee open te knippen. Vaak ook grijpt de consument, inmiddels in lichte staat van verpakkingswoede, het eerst het beste badkamergerei om zo'n plastic verpakking mee open te krijgen. Dat heeft veel consumenten al een scala aan verwondingen opgeleverd. Het zette Martin Bril wel aan het denken. Ook kammen, scharen, nagelvijlen, batterijen en onderbroeken in Franse supermarkten worden in een blister verpakt. Tubes tandpasta en zeeppompjes geven hem om een andere reden nachtmerries. Ze zijn ook van harder kunststof gemaakt en blijven daardoor altijd perfect in vorm.

 

Deze BN-er zal niet de enige zijn die het als hinderlijk ervaart dat je niet kunt zien of je tandpasta of vloeibare zeep bijna op is. En dus de volgende keer misgrijpt. Veel fabrikanten hebben alleen het verkooppunt in beeld als het om de verpakking gaat; ‘mijn product moet mooi in het schap hangen of staan en zo groot zijn verpakt dat het alleen opvallend in de binnenzak kan worden gestoken.’ Het gebruik definiëren is zo lastig, dat dat maar achterwege gelaten wordt.

 

Verpakkingskundigen weten wel beter. Eerst een goed concept opzetten, dit uitgebreid testen en daarna ergonomische data inzetten. Kijk naar Friesche Vlag, waar een spatvrij koffiemelkcupje is ontwikkeld. Het zou een goede tip zijn voor Martin: een verse kop koffie als afsluiting van het ochtendritueel.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement februari 2008)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.