Water bij de wijn

Geplaatst op 05-05-2021  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Bart Lauwaert

Water bij de wijn. Niets is toepasselijker voor het vak van verpakkingskundige want uitkomen bij een compromis is dagelijkse kost.  Op zoek naar een aansprekend voorbeeld uit ons vakgebied, kwam ik sowieso uit bij vouwkarton. Daar ligt mijn hart, mijn passie in dit verpakkingsvak.

Maar een verpakking van 100% hernieuwbaar vouwkarton is natuurlijk iets té makkelijk voor een column. Dus, wat als ik nu eens water bij de wijn deed? Als ik nu eens plastic probeerde te verzoenen met vouwkarton? Een beetje zoals vloeken in de kerk …

Ik kwam dus uit bij een blisterverpakking. Een verpakkingsvorm die beide materialen als water en vuur “verenigt”. Een soort van gedwongen huwelijk maar dan wel met huwelijkse voorwaarden die al vanaf de start de perfecte scheiding vooropstellen. En materialen weer kunnen scheiden is een pluspunt in ons vak.

In 1986 introduceerde het Nederlandse Vacu Vin een nieuw product, de Wine Saver. Zo ergens tussen 1986 en 2001 belandde “The Original” thuis in onze Belgische keukenlade. Dus al ruim 20 jaar een fijne metgezel in ons huishouden.

Deze Vacu Vin blisterverpakking – overigens ook Made in Holland - valt op door het strakke, eenvoudige design. Het éénzijdig gestreken solide vouwkartongedeelte leent zich prima tot haarscherpe bedrukking aan de voorzijde, hier in CMYK-druk. En er is ook een percentage Yellow op de witte toplaag van het vouwkarton gedrukt, zo krijg je “warm white” wat sfeer toevoegt aan de beleving van wijn. De afgeronde hoeken – stanswerk - houden de verpakking verder onberispelijk.

afbeelding-easyfairs-column-5-2021-webEn de bijzondere blisterlak vormt hét geheim in de samensmelting van het heldere plastic-gedeelte met de vouwkarton-drager. Voordelen: het product kan 100% transparant én compact gepresenteerd worden. Draai en keer hoe je wil, je kan quasi elk kantje van je aankoop op voorhand bewonderen. Je kan het product haast stelen met je ogen … Ook één van de redenen voor een blisterverpakking. Echt stelen is immers lastiger. Je moet het geheel effectief slopen om stiekem een extra Wine Saver dopje in je binnenzak te laten verdwijnen en het product is zo ook beschermd tegen bijna elke vorm van beschadiging. Dat verhoogt de verkoopbaarheid, vermindert uitval van producten. Ook een belangrijk aandachtspunt in ons vakgebied, bescherming.

Het uitgestanste ophang-oogje biedt de Wine Saver een bepaalde positie in het schap. Een blisterverpakking is bijna per definitie een “lichtgewicht”. Handig, schapvriendelijk –  retailruimte kost geld - en met voorspelbaarheid in presentatie. Ook te vinden op uitgekiende posities aan de kassa, en uiteraard tussen de wijn, om je te verleiden tot een ongeplande aankoop. Want ook verkopen is deel van ons verpakkingsvak.

Er is zelfs een handig verrassend “voetje” gemaakt in het plastic waardoor je het product blijkbaar ook rechtop kan plaatsen zonder op te hangen. Een Wine Saver kan zo ook naast die ene bijzondere fles wijn komen te staan bij de exclusieve detailhandel als presentatie op de toog. Een soort “package-deal”, een 1+1=3 verhaal voor langer genieten.

De achterzijde biedt verder nog een serveertip voor rode wijn, en een mini instructie zodat je al voor de opening een gevoel krijgt bij wat dit product voor je kan betekenen.

Als consument “vloek” ik wel eens op de meer doorgeschoten vorm van blisterverpakkingen, die waarbij het stukje karton helemaal ingesloten wordt door plastic en zo “versmolten” wordt. Ze zijn haast onsloopbaar en dus enkel te openen met een schaar of mes. Maar ze bieden ook weer dé oplossing om kleine producten met een zeer hoge waarde een artificiële grootte te geven zodat diefstal lastiger wordt.

Deze Vacu Vin blisterverpakking opent echter wel prettig waarbij karton bij karton en plastic bij plastic terecht kan komen, weliswaar met een beetje goede wil van de consument.

Een handige toevoeging vanuit ons vakgebied? Misschien toch maar weer eens de QR-code bovenhalen, aan de voorzijde plaatsen en die als toegang laten fungeren tot een leuk verkopend filmpje? Met onze smartphone in de hand is offline en online tegenwoordig altijd met elkaar te verzoenen.

En als ik goed kan tellen, 1986-2021 is 35 jaar. Een zilveren of gouden editie voor de feestdagen …

Met dank aan vouwkarton blister-expert Oscar Pepermans van Rutgers PPS in Leiderdorp voor het ter beschikking stellen van dit mooie én handig verpakte Nederlandse product.

 

  

 

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Parc Tichelt 2 
4891 DZ Rijsbergen
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl