Nieuws

'Wrap rage'

Geplaatst op 15-07-2007  -  Categorie: Columns

Nee, we hebben het hier niet over de nieuwste sport na het in fitnes centra immens populaire spinnen. Met 'wrappen' wordt ook niet bedoeld het eten van met exotische ingredienten gevulde Oosterse wraps. We hebben het over de Engelse term 'wrap rage' oftewel in gewoon Nederlands verpakkingswoede. Afgelopen april is deze term in de online encyclopedie Wikipedia opgenomen en wordt daar vrij vertaald omschreven als 'een verhoogd niveau van boosheid, frustratie en gewelddadigheid als gevolg van de onmogelijkheid om een hermetisch gesloten verpakking te openen.' Gezien de hoeveelheid op internet te vinden polderieke verhalen, vaak vergezeld van beeldmateriaal, zullen veel mensen dit nieuwe verschijnsel herkennen.

Gelukkig was er medio juni ook goed nieuws te melden. Op dat moment hield Roland ten Klooster zijn intreerede als hoogleraar Packaging Design and Management aan de Universiteit Twente. Uitgangspunt van zijn verhaal was de stelling dat een goed ontworpen verpakking verspilling voorkomt. En verspild wordt er; jaarlijks gaat er 5 miljard verloren aan aan producten die worden weggegooid of die beschadigd aankomen. En dus ook aan producten die tijdens het openen van de verpakking worden beschadigd. Om van de gewonden die er vallen maar niet te spreken. Ook deze cijfers zullen vast bekend zijn; een verpakkingskundige is hier niet in geinteresseerd; er mogen gewoon geen gewonden vallen bij het openen van verpakkingen.

Onze hoogleraar kan wel een verklaring geven voor het bestaan van hermetisch gesloten verpakkingen. Hij geeft aan dat nog niet altijd product en verpakking tegelijkertijd worden ontwikkeld. Anders gezegd; de verpakking is nog vaak de sluitpost van het ontwikkelproces. Aan een oplossing wordt ook gewerkt; één van zijn onderzoeksonderwerpen is ‘de intuïtieve verpakking’ die beter begrijpelijk en voor iedereen te openen is. De samenwerking wordt gezocht met onder andere consumentenpsychologen. Omdat een betere verpakking kan leiden tot een beter product.

Met een hoogleraar Packaging Design and Management moeten we de wrap rage dan ook aan kunnen pakken voordat het tot een Nederlandse vertaling in Wikipedia komt.

Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl


(gepubliceerd in VerpakkingsManagement juli/ augustus 2007)

 

Zie ook het filmpje wat ter inspiratie heeft gediend: www.bright.nl/uitpakparty-wrap-rage

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.