Nieuws

Yes we Can! Ode aan blik

Geplaatst op 03-06-2021  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Jorien Kuipers

bierblik-2Herkent u wanneer mensen lachend zeggen: ‘dat is beroepsdeformatie” – voor mij als
verpakkingskundige is dit aan de orde van de dag. Of het nu thuis is, aan de keukentafel, in de winkel
of in de kroeg, de hele dag vinden we om ons heen verpakkingen die ik graag 3 keer omdraai om te
bekijken en te analyseren “how it’s made”. Maar klinkt “beroepsdeformatie” niet erg negatief? Ik zou
het graag PASSIE willen noemen.
Al jaren woonachtig in het mooie Antwerpen, breng ik graag iets “lokaal” onder de aandacht, want
hier -op café- kreeg deze verpakking onlangs mijn aandacht, tijdens mijn “passie” om dit toch leuke
object onder de loep te nemen.
bierblik-1Een bierblik, van de Antwerpse Brouwerij De Koninck, maar dan met een inhoud van 1 liter. Een
volledig concept rondom de verpakking, ook genaamd Crowler, waarbij je vers getapt bier kan
bestellen en meenemen.
Het blik wordt gesloten waar de klant bij staat – dichter bij proces van bier
Als verpakking zelf is het niets nieuw, echter door de schaalgrote wordt het een icoon op zichzelf. De
slogan ‘Yes we Can’ doet zijn naam eer aan. Een creatieve toets in deze tijden van corona waarbij een
vers getapt biertje aan -de toog- niet meer haalbaar was en je dit toch mee naar huis kan nemen.
Want vers en houdbaar houden van bier, dat is waar een aluminium blik goed in is! Bier houdt niet
van UV-stralen en al zeker niet van zuurstof. Het aluminium biedt bescherming doordat het een
stevige barrière vormt tegen licht, zuurstof en externe geuren en smaken.
En nog een voordeel, het dunne metaal zorgt voor een snelle koeling van je bier zodat je snel en
energie-efficiënt van je koude drankje kan genieten. In blik blijft je vers getapte bier enkele dagen tot
een week vers, als je hem eenmaal opent moet hij op! Maar dat lukt vast met z’n toffe
geschenkverpakking.
Bier in blik is toch nog altijd een gevoelig onderwerp, want uit een flesje is men zo gewoon. Echter
wint het blik terrein doordat de voordelen de laatste jaren belangrijker zijn geworden.
Waar men vroeger bang was voor metaalsmaak in het bier of eten (zoals uit conservenblikken) is juist
vandaag de dag duurzaamheid heel belangrijk. Door het lichte gewicht van de verpakking is het
transport zeer efficiënt en daarnaast is metaal ook heel goed recyclebaar. Metaal en blik kan al jaren
gescheiden worden ingeleverd en gemakkelijk worden gesorteerd ten opzichte van plastics.
Het smaakbederf is in het verleden al opgelost doordat er diverse coatings zijn ontwikkeld voor de
binnenkant van het blikje.
Een leuk weetje uit de jaren 80 en vroege 90ies dat zo gewoon lijkt, maar waar verpakkingskundig
een hele studie aan vooraf is gegaan, is de innovatie “stay on tab”. Weet u nog dat u vroeger bij het
openen van een blikje het aluminium afsluitlipje in uw handen had? De zo genoemde pull-tab.
Tegenwoordig is dat niet meer zo, omdat het lipje vast blijft zitten aan het blikje. De innovatie is
voortgekomen om zwerfafval te vermijden, want de losse lipjes zorgden wereldwijd voor veel
milieuafval. Daarnaast wou men de veiligheid van de verpakking verbeteren om ongelukken met te
scherpe randen te voorkomen. De “stay on tab” is ontwikkeld door Daniel F. Cudzik, een engineer
van Reynolds Metals in de USA, waarbij door het toevoegen van een kleine klinknagel het lipje niet
zomaar van het blikje springt bij openen.
Het blikje bier is dan al jaren oud, maar blijft zich bewijzen als een ‘best-in-class’. Door creatief om te
gaan met hoe je product naar de klant te krijgen, zelfs in deze tijden van crisis, is dit een geslaagd
voorbeeld van wat een verpakking kan betekenen waar hij voor moet staan:
- vers houden van waren
- transport naar de klant
- merk bewust en “branding”
Deze column is van Jorien Kuipers, Packaging Product Manager Foodservice bij deSter. Ze geeft de
pen door aan Ariane van Mancius van Now New Next.
Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse
Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van
verpakking en verpakken (www.verpakkingskundigen.nl)
verpakken kun je niet staan als consument!

 

Logo square footer

Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen
Koestraat 67A
5223 AH ’s-Hertogenbosch
KvK-nummer 40465426

Mail
ofni.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

Overige mailadressen
rettizroov.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
retseemgninnep.[antispam].@verpakkingskundigen.nl
eitcader.[antispam].@verpakkingskundigen.nl

 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.