Nieuws

Zonder verpakken is er niets te bakken

Geplaatst op 25-05-2015  -  Categorie: Columns  -  Auteur: Ton Tanke

Vaak zie ik nog dat verpakken wordt gezien als een noodzakelijk kwaad; als het product klaar is doen we er een zakje om en een doosje erbij, klaar.

 

We vertrouwen op de leverancier van de folie en die van de dozen; dat ze hun werk goed doen en met de juiste materialen op de proppen komen., Vaak ligt het instrueren van deze leveranciers, vooral bij de  kleinere bedrijven, bij de inkoper, de marketeer en soms wordt nog even gevraagd bij die man van de technische dienst die er ook verstand van heeft en alles komt goed.

 

Het gaat ook lang goed totdat werkelijk op de  kosten moet worden gelet. Als eerste worden dan de verpakkingsmaterialen  aangepakt omdat deze zo lekker inzichtelijk zijn. Leveranciers worden onder druk gezet of gewisseld voor een goedkopere. 

Productie begint te klagen over het verpakkingsmateriaal en te klagen over de inkoper die zeker wel weer een mooi dealtje heeft gemaakt. Gevolg: slechtere verwerking in de productie, meer stilstand en langere ombouwtijden.

 

En hier zit nou net de clou. Ik ben bezig met een soort van kruisvaart (zo voelt het in ieder geval) om de mensen binnen ons bedrijf te vertellen dat we het niet moeten verdienen met goedkopere verpakkingsmaterialen maar met minder stilstand en zelfs verbetering van de output van onze verpakkingslijn machines. Het toverwoord Total cost of ownership of zoals mijn baas het noemt: value engineering.  Dan gooi ik mijn favoriete uitspraak er ook nog eens tegen aan "zonder verpakken is er niets te  bakken", met andere woorden als de productie klaar is moet er verpakt worden, meestal is het productieproces een continue proces en komt de druk op de verpakkingsafdeling te liggen, en dat wordt dus de bottleneck. 

 

Je moet er dus alles aan doen zodat deze afdeling optimaal functioneert en eigenlijk overcapaciteit heeft waardoor de voorgaande processen niet stil komen te staan. En hier start het strategisch verpakken. En ik kan u vertellen dat de juiste persoon hier op de juiste plek, zoals verpakkingskundige, de processen optimaliseert  en de juiste aanspreekpartner is voor de verpakkingsmaterialen leverancier om de kosten te laten dalen.

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Deze column is van VNV-er Ton Tanke, verpakkingskundige bij de Intersnack Group. Hij geeft de pen door aan Steef Carlier, verpakkingskundige bij PackPro Packaging Consultancy. 

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.