Nieuws

Zonnetje in huis

Geplaatst op 15-12-2008  -  Categorie: Columns

Iedereen kent wel de keiharde plastic blisters en vele binders waarmee speelgoed aan de kakelbonte displaydoos is verankerd. Het bij elkaar zoeken van de gereedschappen om alle onderdelen mee te bevrijden is reden voor een uitbarsting van lichte wrap rage.

 

Perfect getimed introduceerde webwinkel Amazon voor de feestdagen een serie speelgoed producten in frustration-free packaging. De producten zijn identiek aan de versie die in de winkel ligt, maar de Amazon-variant wordt verpakt in een robuuste en eenvoudig te openen kartonnen doos. Onder andere speelgoedmakers Mattel en Fisherprice werkten samen met de webwinkel om, met behoud van stijfheid en sterkte, de gebruiksvriendelijke verpakkingen te ontwikkelen (zie VerpakkingsManagement 12).

Amazon heeft allereerst goed ingezien dat het ontdoen van de enorme clamshell waarin speelgoed wordt verkocht tot minimaal frustratie en met een beetje pech tot verwondingen leidt. Uitpakken van dergelijke verpakkingen is geen feestje. Het bedrijf begrijpt ook goed dat verpakken in een diefstal-onvriendelijke verpakking in het online verkoopkanaal overbodig is. De huidige bedrijfsomvang en naamsbekendheid van Amazon hebben waarschijnlijk aan de basis gestaan van de vuist die nu wordt gemaakt tegen de inpakpraktijken van de grote speelgoedfabrikanten.

 

Amazon is duidelijk een bedrijf uit het internet tijdperk. Filmpjes en foto's van verwondingen, kapotte verpakkingen en als gevolg daarvan onleesbare gebruiksaanwijzigen van bij Amazon gekochte producten kunnen door klanten worden ge-upload op een speciaal aan dit onderwerp gewijde pagina op www.amazon.com. Ter promotie van de frustration free verpakte producten staat ook een vrolijk filmpje op de site waar vader en moeder tegelijkertijd een speelgoed piratenschip uitpakken. Moeders heeft de eer het schip van de speelgoedwinkelverpakking te ontdoen en paps mag aan de slag met de online variant. De online verpakking is na 44 seconden door paps uitgepakt.

 

Na  ruim elf minuten kan moeders de berg afval eindelijk op gaan ruimen.

 

Het piratenschip is op dit moment niet leverbaar. Waarschijnlijk ten ondergegaan aan de succesvolle verpakking.

VNV Columnisten

 

Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

 

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement december 2008)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.