Nieuws

Zware jongen

Geplaatst op 12-12-2007  -  Categorie: Columns

Sinds zes maanden is een Amerikaan vice president Packaging Foods Category bij Unilever.
Een man met een carrièreverloop volgens the American Dream. Op de werkvloer, aan een productielijn, als zovelen gegrepen door het verschijnsel verpakking. Gaandeweg leerde hij veel over de harde kanten van verpakkingen en de softe skills die een succesvol verpakkingskundige moet bezitten. Deze man, Jay Gouliard, opende het VNV lustrum congres met een speech met de uitdagende titel 'the ultimate packaging professional'.

De meeste verpakkingskundigen zullen Jay’s uitspraak, dat verpakken één grote paradox is, beamen. Er worden innovaties van ze verwacht die tegelijkertijd kostenbesparend moeten zijn. De te ontwikkelen verpakking moet exact op de doelgroep zijn afgestemd en uniek in zijn uitstraling, maar wel in massa te produceren. Hij moet modern zijn en ook de traditie van het merk uitstralen. En onderscheidend maar ook weer niet te opvallend.

En heb je die verpakking eindelijk ontwikkeld dan dienen de volgende problemen zich aan. Al je collega's, tot aan de directeur marketing toe, zeggen verstand van verpakkingen te hebben. Of er staat al een perperdure, dedicated en volledig geautomatiseerde verpakkingslijn. Probeer daar maar een gebruiksvriendelijke sluiting in ge-engineerd te krijgen. En de opvolger van je collega van marketing kondigt al bij binnenkomst het volgende redesign aan. Dat is wel erg fast moving, zelfs voor een verpakkingskundige.

Wetende dat de verpakking een vaak onbegrepen en ondergewaardeerd wapen is in de strijd om de consument gaf Jay de toehoorders een aantal tips uit eigen ervaring mee. Stippel je carrière nauwkeurig uit zodat je weet waar je persoonlijke doelen liggen, bouw geloofwaardigheid op door inhoudelijke vakkennis, leer van mentoren en coaches en steek vooral de door jou behaalde resultaten niet onder stoelen of banken. Ontwikkel ook je softe kant. Kortom, wees een echte leider. Verpakkingskundige, een boeiend vak.

VNV Columnisten
Deze column wordt maandelijks verzorgd door leden van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen. Info: www.verpakkingskundigen.nl

(gepubliceerd in VerpakkingsManagement december 2007)

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.