Nieuws

Zoeken

Voorkomen is beter dan genezen

29 september 2017  -  Columns
Ik denk er nog wel eens aan terug toen ik ervoor koos om met de Verpakkingskundige opleiding te gaan starten. Op dat moment werkte ik net enkele maanden bij een bedrijf dat verpakkingen produceerde. Er waren voldoende mogelijkheden om een opleiding te gaan starten bij dit bedrijf. Alleen moest je zelf daartoe het initiatief nemen en de keuze goed onderbouwen. Op de Verpakkingskundige opleiding...

Voorkom verkeerde verpakkingskeuzes

01 september 2017  -  Columns
Een goed product ontwikkelen, is een hele specialistische klus. De verpakking er omheen maken kan iedereen. Toch? Of toch niet. Onlangs schoof ik aan tafel bij een opdrachtgever voor een verpakkingsoptimalisatie. Verrassend genoeg bleken de verpakking- en materiaalkeuzes voornamelijk marketing en sales gedreven. Termen als, de folie moet helder en knisperend zijn voeren de boventoon. Product i...

Verpakken is als koken en Ikebana

10 juli 2017  -  Columns
Staande voor mijn boekenkast vol kookboeken en lesboeken Ikebana, vraag ik mij af wat de overeenkomst is tussen mijn twee grote hobby’s en het verpakkingsvak dat ik met zoveel plezier al jarenlang uitoefen. Gerechten met meerdere onderdelen elk met hun eigen ingrediënten, tot wel 30 aan toe, vormen, na een vakkundige en creatieve bewerking, een heerlijke compositie die de eter verra...

Brug slaan

31 mei 2017  -  Columns
Soms komen dingen op een mooi moment bij elkaar in de waardeketen. Twee jaar geleden ben ik begonnen bij DSM met het doel een brug te slaan tussen het einde van de waardeketen en DSM via de opdracht; ‘Wat is de waarde van een haptic coating?’ In eerste instantie een vreemde vraag, een product veelal gebruikt in print en verpakking dat bij DSM al meer dan 15 jaar geleden zijn intrede...

Verbindende rol

06 mei 2017  -  Columns
Binnen een ontwikkeltraject zijn vele partijen betrokken met één gezamenlijk doel, maar ook ieder met een eigen agenda en expertise. Iedereen in de keten heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, maakt deel uit van het geheel,  en is zeker niet te zien als losse schakel.  Althans, in de meeste wenselijke situatie, de praktijk wijst helaas soms anders uit. Om een voorbeeld ...

Does size matter?

06 april 2017  -  Columns
Soms loop je langs de schappen van de plaatselijke supermarkt op zoek naar dat ene product wat op je boodschappenlijstje staat. Eenmaal het juiste schap gevonden, is de keuze reuze. Alle verpakkingen lijken naar je te schreeuwen, je wikt en weegt; ga ik voor gemak, hoeveelheid, afmeting, merk of trekt toch de prijs mij over de streep. Binnen enkele seconden kies je voor de kleinste en krachtigs...

Grenzeloos verpakken

02 maart 2017  -  Columns
Toen ik alweer meer dan 20 jaar geleden koos voor het vak verpakkingsontwikkeling had ik nooit gedacht dat het vak mij grenzeloos veel kansen zou bieden in verschillende landen. Zo bracht het mij van het verpakken van sauzen en het zorgen voor een schone was in Nederland, naar het verpakken van heerlijk ijs in Italië, en ontwikkel ik dezer dagen verpakkingen die bijdragen aan schone, hygi&...

Primaire verzendverpakking

05 februari 2017  -  Columns
Zoals niet ongebruikelijk is bij een verpakkingsontwikkelaar ben ook ik een beetje verslingerd aan verpakkingen. Voor mij is een uitje naar de een willekeurige winkel in het buitenland toch een heel andere ervaring dan voor mijn vriend. En ja, ook ik kan producten kopen enkel en alleen om de mooie verpakking. Vooral in het buitendland heb ik soms geen flauw benul wat ik precies heb gekocht. Ma...

Verpakkingsmuseum

02 januari 2017  -  Columns
Tot 8 januari loopt er in het Rijksmuseum en het Rembrandthuis in Amsterdam een overzichtstentoonstelling van één van de meest mysterieuze en experimentele kunstenaars uit de Gouden Eeuw: Hercules Segers. Hij maakte vooral werken door middel van etsen. Voor zijn kleurige etsen ontwikkelde hij geheel eigen technieken. Al in zijn tijd werden zijn werken als bijzonder gezien, zelfs R...

Verpakkingsvol versus verpakkingsvrij

25 november 2016  -  Columns
Degenen die mij kennen, weten dat ik graag en veel kan praten over verpakkingen. Zowel met inhouds- als ervaringsdeskundigen. En dat laatste zijn we op het gebied van verpakkingen bijna allemaal. Wij allen openen meerdere verpakkingen per dag, maar voor velen is dit een vrij gedachtevrije handeling. Hooguit wanneer een verpakking niet makkelijk genoeg opent of onnodig veel materiaal (of lucht) ...

Cryptische briefing

31 oktober 2016  -  Columns
Het verbaast me nog te vaak hoe cryptisch een verpakking is omschreven bij een eerste briefing. Vaak is de focus op het product, wat logisch is  gezien dat het gene is wat moet worden verkocht. Maar ik moet meestal meer uitleg geven of het moet nog nader worden onderzocht, als ik kom met vragen over de verpakking zoals: wat voor barrière heeft het nodig, wat zijn de restricties op...

Verpakken = ondernemen

26 juli 2016  -  Columns
Wanneer we het hebben over ondernemen denken we in eerste instantie niet aan verpakkingen. Wanneer ik denk aan verpakken denk ik echter wel direct aan ondernemen. Als verantwoordelijke van een R&D verpakkingsafdeling bij KraftHeinz heb ik dagelijks te maken met verschillende uitdagingen vanuit meerdere disciplines. Elementen als beschikbaarheid (grondstoffen), produceerbaarheid, voedselvei...

Column - Commodities voor de toekomst

03 juli 2016  -  Columns
Terwijl ik aan de eetafel zit na te denken over wat ik zal gaan schrijven voor de column ben ik aan het spelen ben met een ‘op z’n kop‘ fles. In no time ga ik jaren terug in de tijd waar Theo Melis nog de verpakkingsmanager bij Unilever was. In mijn ogen een creatieve goeroe. Onder zijn inspirerende leiding werd er verpakkingsgeschiedenis geschreven. ...

Zelf aanpakken

25 mei 2016  -  Columns
We zitten in een tijdsspanne van vele veranderingen, niet in de laatste plaatst de transitie van consumptie/wegwerp  maatschappij naar een meer duurzame maatschappij. Door onze posities bij R&D verpakkingsafdelingen, inkoop, productie, logistiek, ontwerpbureaus, marketing en als zelfstandig specialisten kunnen we in ons dagelijks handelen hierin het verschil maken.   Winnie de P...

Feestje

01 mei 2016  -  Columns
Ik waan mij nog steeds in een museum als ik langs de schappen van de supermarkt loop. Ben er ooit mee besmet en kom er niet meer vanaf.  En het ergste is dat niemand in je omgeving en daarbuiten dat begrijpt en je altijd alles moet uitleggen. Van de opmerking  "een verpakking ontwerpen? huh,  die zijn er toch al? " tot aan het krijgen van de schuld van de uitpuilende vuilniszakke...

Afval in = afval uit

24 maart 2016  -  Columns
Tegenwoordig hebben veel producten in de markt stellingen als “de natuur dankt u” of “100% duurzaam”, wat zegt ons dat over de milieuverdiensten van het product? Life Cycle Assessment (LCA) helpt ons de relatieve milieu-impact van een verpakking of wegwerp-item te begrijpen. Met kwantificering komt duidelijkheid.   Wanneer een vergelijkend LCA-onderzoek voor verpa...

Academisch geneuzel

03 februari 2016  -  Columns
Voor veel mensen uit de verpakkingsindustrie lijkt datgene wat hier aan de universiteit gebeurt misschien academisch geneuzel, ik vind dat het zowel kan zorgen voor professionalisering als het op de kaart zetten van de verpakkingsindustrie. Inmiddels ben ik 4 jaar werkzaam aan de leerstoel Packaging Design & Management aan Universiteit Twente. Vanuit deze positie heb ik de kans om een kijkj...

Schapen, luizen en verpakkingskundigen

27 januari 2016  -  Columns
Ajj, 30 cm nieuwsneeuw. In Noorwegen waar ik woon, is het in de winter min of meer normaal dat de infrastructuur het geregeld aflegt tegen de krachten van moeder natuur. Thuiswerken bij de houtkachel is dan het devies.  Traditionele kerstspecialiteiten hebben onlangs hun weg weer gevonden naar de winkels.  De Noren ervaren het als een kwaliteit als de verpakking daarbij nietsverhulle...

Onbekend maakt onbemind

03 januari 2016  -  Columns
Zoals u al vaker in deze column hebt kunnen lezen is een verpakkingskundige een veelzijdige specialist en generalist met een brede scope, die enerzijds inhoudelijk met verpakkingen bezig is, maar anderzijds vaak een belangrijke intermediaire rol vervult tussen allerlei disciplines in een organisatie. De meeste verpakkingskundigen hebben vaak een operationeel gerichte taak, de specialist. E...

Verpakkingsvrij, iedereen blij

28 november 2015  -  Columns
U kent ongetwijfeld de verpakkingsvrije winkel. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik heb er gemengde gevoelens bij. Deze wijze van verkoop stimuleert een bewuste omgang met producten en probeert duurzame ontwikkeling centraal te stellen. Hierbij wordt echter (impliciet) de aanname gedaan dat verpakkingsvrij altijd beter is, en dat is onjuist. Verpakkingen zijn een logisch en noodzakelijk ge...

Vernieuwing is de stuwende kracht!
De VNV is een platform voor experts met een brede focus op de verpakkingsketen.

De VNV zet zich in voor de professionalisering van het verpakkingsvak en wil het profiel ervan binnen het bedrijfsleven en het onderwijs versterken.

De VNV ondersteunt leden bij hun professionele ontwikkeling. De leden doen dit vooral met en voor elkaar. De vereniging faciliteert en stimuleert de organisatie van bijeenkomsten en activiteiten, gericht op netwerken, kennisuitwisseling of de ontwikkeling van vakgerelateerde vaardigheden.

Voor veel verpakkingskundigen speelt de VNV een rol in hun loopbaanontwikkeling. Door het netwerk, maar ook omdat bedrijven en intermediairs gebruik maken van het platform om gekwalificeerde mensen te vinden voor vacatures en projecten.